Theatertherapie

Theatertherapie

Contact

"Trek je zevenmijlslaarzen aan, neem je knapzak mee, doe je roodkapje op en durf de tocht te beginnen naar een land hier ver vandaan."

Het sprookje als hulpbron verhaal wordt gekozen op basis van een gelijkenis met gebeurtenissen of thema's die bij een groep spelen. 
De bedoeling is dat het verhaal een nieuw perspectief schept en interne hulpbronnen bij de luisteraar wakker maakt. 
De boodschappen zijn 'versluierd', een kind haalt eruit wat hem of haar aanspreekt en vertaalt dit naar de eigen situatie.
Het uitspreken van de magische woorden 'Er was eens, heel lang geleden...' doet kinderen direct aandachtig luisteren en voert hen mee naar een kleurrijke fantasiewereld van ons diepste binnenste.
Het kind in nood heeft steun nodig als het kwetsbaar is. Veel wat kinderen beleven is onzegbaar, los van rationele logica.
Sprookjes kunnen een vorm zijn waarin (negatieve) ervaringen een plek krijgen. 
Bovendien kan het kwetsbare kind zijn/haar sprookjesfiguren meenemen voor extra kracht en ondersteuning.
In het algemeen geven sprookjes kinderen de boodschap mee dat strijd en moeilijkheden in het leven onvermijdelijk zijn. Kinderen zien dat sprookjesfiguren als overwinnaar uit die strijd komen wanneer ze tegen obstakels vechten.
Sprookjes kunnen daarom angstige kinderen hoop geven en een hart onder de riem steken, omdat uiteindelijk de vertelling goed afloopt.

Theatertherapie: wat, voor wie en hoe?

Wat is theatertherapie?

Theatertherapie is een fijne, kortdurende interventie waarbij de kracht van sprookjes gebruikt wordt om kinderen te versterken en troost te bieden. De veiligheid van het doen-alsof spel maakt lastige onderwerpen bespreekbaar en kan kinderen helpen de kracht in zichzelf te vinden om problemen te overwinnen. Dit kan hen weer meer in balans brengen. 

Voor wie is theatertherapie?

De theatertherapie richt zich op groepen kinderen tot tien jaar. Een eventueel individueel traject is ook bespreekbaar. 
De sprookjes die gespeeld worden zijn gebaseerd op volkssprookjes. Dit zijn verhalen die van generatie op generatie mondeling zijn overgeleverd. De vertellingen zijn lang geleden ontstaan toen mensen nog voornamelijk magisch dachten. Dit magisch denken komt overeen met hoe jonge kinderen denken. De sprookjeswereld sluit dan ook vooral goed aan bij het denken van kinderen tot tien jaar.

Hoe wordt theatertherapie aangeboden?

Via ontspanning, inleving en imaginatie worden kwetsbare kinderen door de voorstellingen ondersteund. Zij worden op een kindvriendelijke en ontspannen manier ontvankelijk voor beelden die op emotioneel niveau werken. Het vertellen van een sprookje zorgt naast deze individuele werking ook voor een fijne gedeelde ervaring.
Na de voorstelling vindt er een nagesprek plaats met oefeningen ter verwerking. 

Therapeutisch sprookje als steun


In een groep zijn talloze voorbeelden te noemen van kinderen die het niet zo gemakkelijk hebben.
Neem Sjoerd, die zichzelf reuze stoer voordoet en brutaal is naar zijn leerkracht, terwijl er eigenlijk een heel onzeker kind onder al dat bravouregedrag schuilt.
Of Nadia die moeite heeft met het sluiten van vriendschappen en sociaal wat onhandig is.
Of Kristan met zijn onzichtbare verdriet; zijn ouders zijn uit elkaar en het scheurt hem in tweeën. 

De (beroeps)opvoeder heeft vaak geen tijd om daar iets aan te doen, maar een therapeutisch sprookje kan voor hen net een steuntje bieden en als uitgangspunt dienen voor verwerking.  

Voorstelling:
'Het lelijke jonge eendje'
(je mag zijn wie je bent)


Deze voorstelling gaat over de geboorte van een buitenbeentje. Het lelijke jonge eendje ziet er anders uit en maakt een ander geluid dan de andere eendjes. Hij loopt weg en gaat op zoek naar andere vogels waar hij bij kan horen, maar wordt keer op keer afgewezen. Tijdens het dieptepunt van het verhaal gaat het kleine diertje eenzaam, koud en alleen de winter in. Dan komt de lente, het begin van een nieuwe cyclus. Het wordt warmer en het eendje ontmoet prachtige zwanen. Het lelijke eendje kijkt in het water en luistert naar hun geluid en voelt herkenning. Hij hoort erbij en wordt verwelkomd als familie.

Dit sprookje vertelt dat je het gevoel kunt hebben in het verkeerde nest geboren te zijn. Gelukkig is het
hoopgevende dat het eendje een mooie transformatie doormaakt en tenslotte bewonderd wordt doordat hij
alle hindernissen heeft overwonnen en uitgegroeid is tot een mooie zwaan. 
Een sprookje over afstoting en er niet bijhoren, maar ook over een zoektocht naar zichzelf, een
positief zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Een sprookje over troost, hoop en zelfinzicht. 

Veel gestelde vragen

  • Hoe lang duurt een programma?

    De indeling van een programma ziet er als volgt uit:

    a. In- en uitloop publiek: 5 minuten

    b. Voorstelling: 30 minuten

    c. Nagesprek en oefeningen: 25 minuten


    Het totale programma duurt dus een uur.

  • Hoeveel deelnemers kunnen er meedoen?

    Er kunnen circa 30  kinderen per voorstelling meedoen.

    Dit aantal is gekozen omdat het voor het nagesprek en de oefeningen van belang is dat de groep niet te groot is.

  • Hoeveel voorstellingen kunt u per dag spelen?

    Er worden maximaal 3 voorstellingen per dag, per locatie gespeeld met tussendoor een korte pauze.

  • Wat heeft u nodig aan speelruimte?

    Het speelveld dient minimaal drie meter breed en twee meter diep te zijn.

  • Welk aanbod aan sprookjes heeft u?

    Op dit moment is beschikbaar de voorstelling:

    'Het lelijke jonge eendje' (je mag zijn wie je bent).

    Er wordt gewerkt aan meerdere voorstellingen en thema's.

  • Wat zijn de kosten van een voorstelling?

    De prijs hangt onder meer af van uw wensen. Ik stuur u graag een vrijblijvende offerte als u een verzoek heeft ingediend. U kunt gebruik maken van het contactformulier of direct mailen naar:

    marlies@theatertherapeut.nl

Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden!

Er is meer mogelijk dan hier op de site vermeld staat.
Ik denk graag met u mee om mogelijk aan uw vraag te kunnen voldoen.
Contact
Share by: